Одним із способів підвищення прибутку ресторану є оптимізація меню. Високомаржинальні страви з хорошим рівнем продажів повинні завжди залишатися в меню, позиції з низькими продажами і прибутком можливо варто вивести з нього.
Виявити такі позиції можна за допомогою ABC- та XYZ-аналізу. ABC-аналіз дозволяє оцінити внесок кожного продукту в структуру реалізації, XYZ-аналіз дозволяє оцінити стабільність продажів. Ці методи використовуються як окремо, так і спільно для більш глибокого аналізу.
ABC-аналіз страв — це ранжування позицій меню, що продаються, за ступенем важливості на основі трьох груп. Найчастіше це кількість продажів, оборот і прибуток.
За кожним показником продукти можна віднести до певної групи:
У підсумку виходить комплексна оцінка страви у вигляді позначення трьох груп. Наприклад, AAA — ідеальна позиція меню, лідер за всіма трьома показниками, ABB — страва добре продається, при цьому приносить середній оборот і середній прибуток.
Щоб провести ABC-аналіз:
у полі Розподіл груп в АВС-аналізі.
В результаті сформується таблиця з переліком страв і назвами груп, до яких вони віднесені.

Щоб дізнатися, скільки страв входить до кожної групи ААА або ССС, у меню Налаштування виберіть пункт Розподіл за групами (ABC).
У лівій частині вікна відкриється графік розподілу у вигляді гістограми або діаграми. Це залежить від того, який пункт вибрано в полі Тип. Якщо груп вийшло багато або деякі групи порожні, для компактності в полі Групи виберіть тільки пункти, що вас цікавлять, і натисніть кнопку ОК. Приховані групи об'єднаються в пункті «Інші».
Протягом періоду позиції меню можуть переходити з однієї групи в іншу. Щоб проаналізувати, як змінювалися групи страв, в меню Налаштування виберіть пункт Динаміка зміни груп. У нижній частині вікна з'явиться блок для графіка. Виберіть у верхній таблиці продукти і натисніть кнопку Побудувати графік.
Для простоти сприйняття графік динаміки зміни групи будується максимум за п'ятьма продуктами.
На підставі групи можна зробити висновок про те, як слід поступати зі стравою: знизити собівартість, збільшити націнку, стимулювати продажі або прибрати з меню.
| Група Кількість продажів — Виручка — Прибуток | Висновок |
|---|---|
| AAB, AAC, ABB, ABC, BAC | Багато продажів, але невисока маржа. Кандидати на зниження собівартості або збільшення націнки. |
| BAA, BAB, BBA, BCA, CCA, CAB, CBA, CBB, CCA, CCB | Мало продажів, але висока маржа. Кандидати на стимулювання продажів. |
| ССС | Кандидати на видалення з меню |
Щодо інших груп, наприклад, AAA, BBB, висновки зробити складніше. Може виявитися, що і зі стравами з групи AAA варто працювати, наприклад, вони не просуваються в меню і мають низьку націнку.
Ключові інгредієнти — це товари, які входять до складу страв з групи ААА і займають більше 12% від їх маси. Вони завжди повинні бути в достатній кількості на складі.
Щоб перевірити залишки таких товарів, натисніть кнопку Дії → Ключові інгредієнти. Відкриється звіт Залишки на складах на кінцеву дату і по складах, які ви вказували при формуванні АВС-аналізу.
За допомогою порівняльного аналізу можна відстежувати зміни популярності та прибутковості страв. Для цього будується графік за двома обраними параметрами, на перетині яких відзначається страва.
Залежно від розташування страви на графіку можна:
Щоб провести порівняльний аналіз:
Осі графіка — це вибрані параметри, різнокольорові точки — страви. Наведіть на точку, щоб побачити назву страви та значення параметрів.

XYZ-аналіз — інструмент класифікації продукції на основі стабільності продажів за певний період. Цей метод використовується для визначення позицій, які користуються великим попитом, або з якихось причин не користуються постійним попитом.
В основі XYZ-аналізу в Syrve лежить розрахунок коефіцієнта варіації обсягу продажів. Його сенс полягає в оцінці процентного відхилення обсягу продажів від середнього значення. Чим більший показник варіації, тим менш стабільний обсяг продажів цього товару.
Далі позиції меню класифікуються за трьома групами:
Щоб скласти звіт і провести XYZ-аналіз:
у полі Коефіцієнт варіації в XYZ-аналізі.
Сформується таблиця, де страви (групи або категорії) розподілені по групах XYZ. Щоб відобразити значення розрахованих коефіцієнтів варіації, в меню Налаштування встановіть галочку Показувати значення.
Щоб дізнатися, скільки страв виявилося в кожній групі XYZ, в меню Налаштування виберіть пункт Розподіл по групах (XYZ).
Часто результати ABC-аналізу поєднують з результатами XYZ-аналізу. У цьому випадку обидва методи добре доповнюють один одного. Таким чином можна визначити позиції меню зі стабільними продажами, які вносять значний вклад в оборот, а також збиткові позиції.

На основі отриманих результатів можна зробити наступні висновки:
При комбінованому аналізі також формується категорійна матриця. Щоб її відкрити, в меню Налаштування виберіть пункт Матриця ABC/XYZ.
Для побудови матриці використовується тільки три параметри ABC-аналізу і один параметр XYZ-аналізу. Якщо в полі Показники вибрано 4 і більше показників [АВС], то матриця формується тільки за першими трьома серед вибраних.
У матриці по вертикалі розташовані групи ABC-аналізу, по горизонталі — XYZ-аналізу. На їх перетині в комірці вказано кількість продуктів, віднесених до цих груп. Щоб переглянути список страв, що входять до комірки, двічі клацніть лівою кнопкою миші по ній.
У комбінованому звіті доступні всі графіки ABC-аналізу та XYZ-аналізу. Графіки відображаються в лівій частині вікна, якщо в меню Налаштування встановлено галочку поруч з їх назвою.
